I neste trinn kan alle varene, enten de befinner seg i distribusjonssentrene eller i butikkene, synliggjøres som ett sentralisert lager. Dette eliminerer behovet for egne lagre for bestillinger fra nett og fra butikk. Dermed kan GANNI utnytte omnikanaltjenestene enda bedre, for eksempel ved å overføre varer fra butikk.
GANNI-merket er kjent for sin «Scandi-coole» estetikk og engasjementet for å ta bedre valg på tvers av virksomheten. Et viktig skritt for å gjøre mote mer bærekraftig er å optimalisere forsyningskjedeprosessene og bli så smidige som mulig. Dette kan bare oppnås ved full lagersynlighet, slik at GANNI blir i stand til å følge hvert eneste plagg gjennom alle trinnene i livssyklusen. Takket være RFID-teknologien kan GANNI oppfylle den økende etterspørselen fra forbrukerne med lavest mulig lagernivå.
Avgjørelser som er bedre for virksomheten og miljøet
-Hos GANNI føler vi oss forpliktet til å minimere vår sosiale og miljømessige påvirkning. Ved hver eneste investering stiller vi oss spørsmålet: «Gjør vi virkelig en forskjell her, eller kan vi bli enda flinkere?» Økende kundetilfredshet er også en viktig motivasjonskraft for oss, og vi ønsker å vise at motebransjen kan bli flinkere. Implementeringen av RFID gjør at vi kan få full oversikt over lageret i butikkene våre. Da er fundamentet lagt for omnikanaltjenester, som å sende varer fra butikk. Muligheten til å konsolidere lagerbeholdningen i butikker og distribusjonssentre gjør at vi kan bruke varene der vi trenger dem. Dermed unngår vi overlagring og overproduksjon, samtidig som vi sørger for at kundene våre fortsatt er fornøyde med oss, kommenterer Karolin Stjerna, Supply Chain Director, hos GANNI.
Test av prosjektbegrunnelsen for RFID
Den første kontakten med GANNI ble etablert under et Retail Round Table – et av våre nettverksarrangement som tar sikte på å koble retail kjeder sammen for at de skal kunne dele erfaringer med RFID og brukstilfellene til denne teknologien. «Èn av grunnene til at vi valgte Securitas sin løsning fra Nedap, er at vi opplever at kulturene våre passer sammen. Vi liker tilnærmingen med nettverksbygging og deling av opplevelser for å få detaljhandelen til å bli flinkere, enten det blir gjort med tanke på profitt eller andre forretningsmål. Etter at vi hadde regnet på det og funnet ut at det også var en god prosjektbegrunnelse, bestemte vi oss for å gå videre. To uker etter implementeringen hadde vi økt lagernøyaktigheten i én av butikkene våre fra 93,4 % til 99,5%», forteller Stjerna.
Andre eksempler på effektivitetsgevinster som implementeringen av skyplattformen har ført til, er raskt og nøyaktig varemottak, problemfri retur til distribusjonssentre og det at varer kan overføres mellom butikkene ved hjelp av RFID. Søkefunksjonaliteten gjør det raskt å finne varene i butikken, slik at GANNI kan forbedre den generelle handleopplevelsen ved at de raskt kan gi kundene varene de leter etter.
Åpner butikker i USA til tross for pandemien
Det som startet på nettet vokser nå mot en stadig voksende omnikanaltilnærming. Med nyåpnede butikker i USA utvider GANNI for tiden den komplette merkevareopplevelsen for sitt globale samfunn. Elles te Boome-Harmers, leder for forretningsutvikling hos Nedap Retail, kommenterer:
-Vi er stolte over å ha innlemmet GANNI i fellesskapet rundt iD-skyplattformen vår. Det var en glede å se hvordan både RFID-prosjektteamet og butikkteamene deres tok i bruk plattformen vår. GANNI trengte bare én nettbasert opplæring, så klarte de resten selv. Etter dette første trinnet ser vi frem til å fortsette partnerskapet og følge dette fremtidsrettede merket på resten av RFID-reisen.