Securitas har mål om å være Norges mest miljøvennlige sikkerhetsselskap og jobber kontinuerlig med tiltak for å redusere CO2-utslipp.
Avdelingen i Vestfold satte for flere år siden mål om å kjøre 100% elektrisk ved tjenestene mobil og utrykning, og i år ble målet nådd. Målet understøtter Securitas Norges miljøstrategi om å redusere Co2 med 40% innen 2030. Securitas omlegging til stadig flere elektriske kjøretøy understøtter også FNs bærekraftmål nr 13, -Bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem.
- Målet om å kjøre 100% elektrisk i Vestfold har vært et ambisiøst mål og vi har prøvd og feilet på veien, men det er utrolig gøy å nå et mål vi har jobbet lenge for, sier driftsleder Kristian Hoddevik.
Hoddevik forteller at de startet arbeidet for fem år siden med en elbil som knapt hadde kapasitet til ett objekt før den måtte lades. I dag kjører de to typer elbiler som fungerer godt til formålet.
-Vi så for flere år siden behovet for å gå over til elbiler, men det var samtidig utfordrende med logistikken. Motivasjonen har allikevel vært at dette skal vi få til å fungere. Rekkevidde har selvfølgelig vært en utfordring og løsningen kom ved å flytte påtropp for flere av våre mobilruter fra avdelingskontoret og ut i felten, sier Hoddevik.
Vestfold er et geografisk lite fylke, men avstanden mellom de fem byene Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord og Larvik er allikevel stor. Ved å flytte bilene ut fra avdelingskontoret gikk antall kjørte kilometer betydelig ned, samtidig som tid benyttet på E-18 med fartsgrense på 110 km også ble redusert. I tillegg ble arbeidsvei og tilhørende kostnader redusert for flere av vekterne.
-Vestfold er godt utbygd med El bil ladestasjoner ofte i tilknytning til E-18 eller byene. Vi etterstreber å benytte steder som gir lademuligheter når vekterne skal avvikle pause, så alt i alt dreier deg seg om struktur og tilpasning til en ny arbeidshverdag. Alle bilene er også utstyr med ladebrikker fra Leaseplan som gir oss lademuligheter på de meste av ladestasjoner som finnes. Verden går fremover og det må vi også, avslutter Hoddevik.